Lidt om alting, men mest om marketing

Cookiepolitik – bliver det kedeligere?

Cookiepolitik er det måske kedeligeste område indenfor marketing overordnet, men ikke desto mindre, er det blandt de mest skelsættende forandringer for marketing anno 2020. I februar 2020 blev DMI.dk nemlig alvorligt kritiseret for deres brug af personoplysninger og måden hvorpå de indsamlede og videregav personoplysninger. Denne kritik skabte grobund for, at Datatilsynet fremlagde nye retningslinjer for indsamling, information og brug af cookies. Derfor udsendte Datatilsynet d. 17.02.2020 en række nye retningslinjer til behandling af personoplysninger om hjemmesidebesøgende. Nye retningslinjer der rammer stort set alle med en hjemmeside. I retningslinjerne fremgår det eksempelvis at:

”Det skal være let for den besøgende at give samtykke til nogle formål og ikke give samtykke til andre”.

Kilde: Datatilsynet, 2020, “Nye retningslinjer om behandling af personoplysninger om hjemmesidebesøgende

Det skal altså være nemt for den besøgende ‘ikke at give samtykke’ – ”….også visuelt”. Derudover skal hjemmesidenejeren/virksomheden kunne dokumentere hvad en besøgende har givet samtykke til, og hvordan dette samtykke er indhentet.

De nye retningslinjer betyder altså, at det ikke længere er nok blot at informere om brugen af cookies. Det har også den betydning, at det datagrundlag marketing tidligere har haft adgang til at måle performance på tværs af hjemmesiden og markedsføringskanaler er reduceret kraftigt. I mit virke som marketingkonsulent har jeg oplevet fald i den målte trafik på Google Analytics på helt op til 40%! Hvor højt et fald i registerende besøgende har du oplevet?

Er tredjepartscookies passé?

De nye cookieregler har været en af de mest debatterede emner i marketingkredse i 2020 for, hvordan vil det påvirke den måde vi driver marketing på? Mediet, Dansk Markedsføring, har bragt flere artikler om konsekvenserne af det – eksempelvis denne omhandlende programmatic. Men faktum er, at tredjepartscookies nok snart er fortid for om to år lukker Google helt ned for brugen af netop denne. Men mon, ikke der dukker nye løsninger frem, der betyder at marketing fortsat kan måles på den ene eller anden grad. I hvert fald har Google for nyligt udrullet Google Consent Mode, der i alt sin enkelthed går ud på at lave anonyme målinger såfremt den enkelte bruger ikke giver samtykke til statistikcookies. Det har jeg skrevet lidt mere om i et debatindlæg på Kommunikationsforum.

 

Hvad tænker du om fremtiden for performancemarketing og er tredjepartscookie virkelig snart passé?

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Lidt om alting, men mest om marketing