Fra fastnet til internet

En effektiv social media strategi

Det skal du vide inden du udarbejder en social media strategi

En virksomheds annoncering og tilstedeværelse på sociale medier kan understøtte virksomhedens mål og kan skabe grobund for flere kunder. Netop derfor er det vigtigt at der lægges en grundig og udførlig social media strategi. Strategien er en optegning af det som virksomheden planlægger at gøre på sociale medier, samt hvad der skal opnås med denne strategi. Strategien kan gå på tværs af adskillige platforme, herunder bl.a. Facebook, Instagram og Linkedin, samt omfatte både betalt annoncering men også organiske opslag. Derfor skal virksomheden definere sine prioriteringer og vælge KPI’er, som gør det nemmere at styre de forskellige aktiviteter, som vurderes skal aktiveres for at opnå virksomhedens mål. Derudover skal den sociale medie strategi inkorporeres i virksomheden øvrige aktiviteter som bl.a. nyhedsbreve, events og begivenheder, samt underbygge og understøtte øvrige salgsaktiviteter og meget mere.

Den gode social media strategi

Den korrekte sociale medie strategi tager udgangspunkt i virksomheden og dens mål, men et lige så vigtigt element er konkurrenternes strategi, samt markedet som virksomheden opererer i. De eksterne faktorer skal udgøre rammebetingelser for hvordan strategien kan blive succesfuld: Hvad der skal til for at opnå de ønskede virkninger. Markedet udgøres af alle virksomhedens konkurrenter, samt virksomheden målgruppe. Der er hård konkurrence om målgruppens opmærksomhed og for at kunne skære igennem med virksomhedens budskaber, skal strategien kunne omfavne målgruppen, samtidig med at den skal adskille sig fra konkurrenterne og understøtte de KPI’er som er opsat.

Hvordan lægger man en strategi på sociale medier?

Jo mere specifik strategien er, jo nemmere bliver det for virksomheden at kontrollere og effektivisere aktiviteterne. Derfor er det en god ide at starte stort og derefter definere og specialisere de forskellige parametre. Indtil videre har vi kort nævnt at målet skal matche virksomhedens overordnede mål. Det kan være mål som flere læsere, abonnementer eller større salgsvolumen. Dernæst er det vigtigt at definere hvem modtageren af budskaberne skal være. Hvem er de? Hvor befinder de sig? Hvad karakteriserer dem? Hvad karakteriserer deres online tilstedeværelse? Hvad går de op i og hvornår er det bedst at kommunikere med dem? Når disse spørgsmål er besvaret kan virksomheden kreere personaer som er profiler på hvordan en person i målgruppen kunne se ud. Jo mere specifikt det bliver, jo nemmere bliver det at forstå målgruppen og ikke mindst deres behov, vaner, tanker og meget mere. Det tredje step inkluderer virksomhedens konkurrenter. Det er vigtigt at positionere sig rigtigt og at tage et kig på sine konkurrenter kan hjælpe virksomheden til at finde ud af hvad der er godt at gøre, og måske hvad der ikke er så godt at gøre. Det er vigtigt ikke at kopiere konkurrenterne, men at virksomheden finder sin egen plads på markedet og forsøger at adskille sig. Dernæst skal virksomheden nøje vælge de kanaler, som vurderes at være effektfulde. Her skal virksomheden tænke over hvor målgruppen befinder sig, men også hvilke kanaler der understøtter deres brand.

Det er nemt at konkludere, at man vil være på alle kanaler, for at opnå størst mulig effekt. Men det er vigtigere at man fokuserer på det der giver mening for strategien, når målene og målgruppen er defineret. På den måde sikrer man en strømlinet kommunikation som understøtter virksomheden identitet. Det næste skridt på vejen mod en god og udførlig strategi kan tage tid og mange kræfter. Nu skal der produceres indhold som kan engagere og inspirere målgruppen. Igen skal virksomheden huske hvem målgruppen er, sætte sig i deres sted, og vurdere hvilket indhold, målgruppen ville kunne lide. Det allersidste skridt handler om at teste, evaluere og tilpasse dette indhold. Det kan tage lang tid at ramme perfekt, men er de øvrige parametre på plads og korrekte, har virksomheden allerede nu en god ide om hvad der ville virke og hvad der ikke ville virke. Det betyder dog ikke, at det ikke er vigtigt at hele tiden evaluere hvordan de sociale medier performer og hvordan de lever op til de KPI’er virksomheden har bestemt. En god sociale medie strategi bruger lige så lang tid på at teste og evaluere strategien som den bruger på at udforme den til at starte med.

Hjælp til annoncering og strategier på sociale medier

Det kan være svært at skulle kontrollere alle disse ting på samme tid med virksomhedens øvrige aktiviteter og derfor bruger mange virksomheder et eksternt bureau som specialiserer sig i netop denne aktivitet som for mange virksomheder er altafgørende for successen. Berthu & Co er mit eget mediebureau og her står vi gerne til rådighed.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Fra fastnet til internet